Dit doen wij voor jou en samen met jou:
(klik op > om meer te zien)
Voordat je de sleutels van je huis krijgt
Vanaf het moment dat wij weten dat je in onze regio je huis gaat krijgen gaan we belangrijke gegevens over jou verzamelen.
Die gegevens krijgen we van de COA (het AZC) en de gemeente waar je komt te wonen.
Je krijgt van ons een brief met een uitnodiging voor het bekijken van het huis, en/of daarna een brief met een afspraak voor het overhandigen van de sleutels en het tekenen van het huurcontract.
Ongeveer één week voor de datum dat je huurcontract wordt getekend krijg je een verzoek via WhatsApp om een aantal gegevens en (kopieën van) documenten op te sturen:
- je emailadres
- je ID-bewijs
- je bankpas
- de beschikking van de IND (je verblijfsvergunning)
- bankafschriften van de laatste drie maanden
WhatsApp is voldoende veilig om deze documenten op te sturen, omdat niemand anders dan wij het kunnen lezen.
Waarom we dit doen? Om tijd te besparen op de dag dat je de sleutels krijgt.
Wil je vooraf weten of het WhatsApp bericht echt van ons komt, bel dan eerst ons kantoor:
Op de dag dat je de sleutels van je huis krijgt (de “regeldag”)
Je zorgt ervoor dat je op tijd bij je nieuwe huis bent.
Nadat je het huurcontract hebt getekend ga je naar het kantoor in Gorinchem.
We maken daar eerst kopieën van de noodzakelijke documenten, tenzij je die al eerder via WhatsApp hebt opgestuurd.
Daarna zet je je handtekening onder een aantal documenten:
- toestemming om jouw gegevens in onze administratie te bewaren
- het formulier waarmee je verhuizing naar je nieuwe adres wordt geregeld
- toestemming om bij de Belastingdienst te zien of je toeslagen goed zijn aangevraagd
- de aanvraag voor je financiële bijstand en een lening om je huis in te kunnen richten
- toestemming voor de sociale dienst om de eerste maanden de vaste lasten voor je te betalen.
Als je een Digid hebt, dan is het soms mogelijk de verhuizing m.b.v. je Digid aan te melden.
Vervolgens regelen we je contracten voor energie (stroom en gas) en water.
We bespreken wat de gemeentepolis inhoudt (de verplichte zorgverzekering die je nodig hebt, omdat de zorgverzekering van het AZC stopt als je naar je nieuwe huis vertrekt).
En we regelen je aansprakelijkheidsverzekering, of leggen uit hoe je dat zelf kunt doen met je ING-app op je mobiele telefoon.
Een contract voor internet en/of TV kun je zelf afsluiten, of we helpen je daarbij.
Je krijgt een map van ons waarin je alle brieven en documenten op kunt bergen die je vandaag hebt gekregen of nog zult krijgen in de komende maanden.
Daarna kun je weer op tijd naar het AZC vertrekken, waar je nog twee weken kunt blijven.
Wij sturen alle documenten op naar de gemeente en de sociale dienst.
In de weken daarna
Na een week ben je door de gemeente (Gorinchem, Molenlanden of Hardinxveld-Giessendam) administratief verhuisd. Officieel heet dat: ingeschreven in het BRP (Bevolkingsregister Registratie Personen) van de gemeente waar je huis staat.
Op dat moment gaan we de zorgverzekering voor je afsluiten. Je hebt op de regeldag al gekozen voor ‘eigen risico’ of ‘geen eigen risico’. Er wordt een email van de aanvraag naar je gestuurd die je ook op je mobiele telefoon ontvangt.
Binnen twee weken mag je ook verwachten dat de inrichtingslening op jouw bankrekening wordt bijgeschreven.
Je nieuwe adres wordt automatisch door de gemeente aan diverse overheidsinstellingen doorgegeven. O.a. de Belastingdienst, de Dienst Uitvoering Onderwijs en de IND. Op je nieuwe adres ga je dus brieven ontvangen. Vragen over die brieven kun je stellen via WhatsApp, maar je kunt ook een afspraak maken om naar ons kantoor te komen.
De sociale dienst (Avres of de SDD) gaat je ook uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. Je kunt daar vragen stellen over het geld dat je van hen ontvangt, het leren van de Nederlandse taal, en b.v. het vinden van werk wat je graag zou willen doen.
Als je nog geen Digid hebt, dan vragen we die aan.
Als je uit het AZC (of Noodopvang) vertrekt krijg je een belangrijk formulier: het B12-formulier.
Nadat je een kopie van het B12-formulier bij ons hebt ingeleverd melden we je aan bij de Voedselbank, zodat je in de eerste drie maanden een handje geholpen wordt bij het klaarmaken van een goede maaltijd.
Heb je kinderen, dan helpen we om een school voor ze vinden als ze oud genoeg zijn. En we gaan Kinderbijslag aanvragen (als dat nog niet eerder gebeurd is).
We gaan je dan ook aanmelden bij Leergeld, die financieel kan helpen om b.v. een fiets te kopen voor je kinderen.
Je hebt een huisarts nodig, ook al ben je goed gezond. We gaan jouw gegevens naar de huisarts sturen die we bij jou in de buurt hebben gevonden en die nieuwe cliënten aanneemt.
Na drie maanden
Na een paar maanden heb je je huis ingericht zoals jij het graag wil. Een mooie vloer gelegd (of misschien hebben de vorige bewoners die achtergelaten). De muren geverfd of behangen. Lampen en gordijnen opgehangen. Leuke stoelen en tafels gevonden op Marktplaats misschien.
En als er drie maanden voorbij zijn gaat een andere vrijwilliger van ons kantoor je helpen om meer te begrijpen van de manier waarop dingen gedaan worden in Nederland.
We gaan kijken wat je al weet en zelf kan. En samen met jou maken we een plan hoe we je in de komende twaalf maanden het best kunnen helpen bij het vinden van de weg in onze Nederlandse samenleving.
Na vijftien maanden
We hopen dan dat je al genoeg Nederlands kunt lezen en spreken om je boodschappen te kunnen doen, met het openbaar vervoer te kunnen reizen, en te kunnen solliciteren naar een betaalde baan.
Je hebt geleerd om met geld om te gaan, je weet wat je moet doen als je een brief krijgt, en je bent goed op weg naar het afleggen van het inburgeringsexamen.
En je kunt altijd nog een afspraak maken om op ons kantoor hulp te vragen bij iets wat je nog niet eerder bent tegengekomen.